Wednesday, November 30, 2011

Artikel : Emas termanis bola sepak negara

Artikel ini saya baca di Sinar Harian hari ini...(saya cuma kongsikan sebahagian sahaja buat tatapan kita. Sila rujuk pada sumber untuk membaca tulisan penuhnya.)
Seminggu perlawanan berakhir, saya terbaca komentar Arif Bawomo Surya, dalam laman Kompasiana.com yang merungkai kesal di hati. Saya pun turut sama bersalah mengapikan rasa benci secara tidak langsung di laman Twitter. Saya petik kata-kata Arif yang kedengaran sangat wajar, sensitif dan dewasa di telinga saya:

“Kenapa Indonesia tidak bisa mengalahkan Malaysia di GBK? Jawabannya adalah kerana motivasi Indonesia untuk menang adalah motivasi kebencian dan dendam. Seperti diketahui benci dan dendam adalah dua energi yang sangat negatif. Maka begitu, berkumpul di stadion yang penuh dengan aura kebencian dan dendam energi negatif itu terakumulasi besar sekali. Dan percaya atau tidak energi negatif itu akan menular ke dalam lapangan. Dan permainan pun kacau sekali, ditambah seluruh stadion yang menyumpah serapah negara lawan. Maka doa yang didasari oleh energi negatif tidak akan sampai dan diterima oleh Tuhan.

Justru doa penonton Malaysia yang datang ke GBK dikabulkan. Kenapa? Karena mereka termasuk orang-orang yang teraniaya, sebagai tamu mereka bukannya dihormati, tetapi malah disumpah-serapah. Padahal mereka belum tentu salah, maka saat mereka berdoa meminta kemenangan, dengan cepat Tuhan mengabulkan. Doa orang-orang teraniaya lebih makbul.”

Walau tidak disokong bukti saintifik, keluhuran dan keikhlasan Arif menulis mampu menyentuh mana-mana minda yang membacanya. Kerana dalam hidup ini, sepertimana kita sedia maklum, apa-apa berorientasikan kebencian dan dendam selalunya berakhir dengan kecelakaan bukan kejayaan.
Sumber : ELVIZA (Kolumn Komentar Sinar Harian)

No comments:

Post a Comment

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin