Wednesday, November 3, 2010

Apakah itu Kaedah Emotional Freedom Technique (EFT)?


Emotional Freedom Technique (EFT) adalah sebuah Terapi Minda-Emosi (aliran meridian energi) yang dapat menangani banyak penyakit, baik itu penyakit fizikal, masalah penyakit psikologi (gangguan fikiran dan perasaan) atau ia gangguan emosi. Dapat dikatakan EFT adalah versi psikologi dari terapi akupunktur yang menggunakan jarum.

Cuma EFT tidak menggunakan jarum, melainkan dengan menyelaraskan sistem energi tubuh pada titik-titik meridian di tubuh Anda, dengan cara mengetuk (tapping) dengan hujung jari. Teknik ini sangat mudah dipelajari dan dapat diterapkan di mana saja dan untuk siapa saja.  

Menurut pendekatan teori EFT, "penyebab segala macam emosi negatif adalah terganggunya sistem energi tubuh". Dan emosi-emosi negatif yang tidak diselesaikan, menjadi penyebab utama pada hampir kebanyakan penyakit fizikal kita. Sedangkan praktek-praktek penyembuhan barat sekarang ini masih mengabaikan fakta bahwa emosi negatif adalah penyebab dari 85% penyakit fisik. Kerana itulah mengapa EFT sering kali berhasil  memberi kesan positif pada hal ia gagal diatasi oleh banyak terapi  atau perubatan konvensional yang lain.  

Beberapa masalah yang mampu diselesaikan dengan EFT antara lain: Kecemasan, Kemarahan, Compulsive Behavior, Panic disorder, Ketagihan (rokok atau ubat-ubatan), Stres dan Depresi, Trauma, Ketakutan dan Fobia (ketinggian, binatang, atau benda tertentu), Kecemasan di tempat awam, Ketakutan berucap di khalayak umum, Sakit Kepala, Menghilangkan keyakinan negatif, Perasaan malu / bersalah, Insomnia, Kekecewaan atau sakit hati, Peak Performance, Masalah seksual, Masalah pada anak atau wanita, Kanser, Allergi dan masalah lainnya.

Sejarah Ringkas EFT

Boleh dikatakan, EFT adalah versi dari terapi kuno cina iaitu akupuntur. Teknik penyembuhan akupuktur sendiri telah berusia lebih dari 5000 tahun. Dr. John Diamond menulis tentang hubungan “sistem energi tubuh” dengan gangguan psikologi. Dari konsep ini dilahirkan cabang baru dari ilmu psaikologi, yaitu Energy Psychology.

Dr. Roger Callahan, individu yang sudah lama mempelajari sistem energi tubuh menciptakan teknik terapi yang kontroversi yaitu Tought field Therapy (TFT) atau juga dikenal dengan Callahan Technique.

Pada waktu itu di tahun 1980 Dr. Callahan sedang menangani seorang pesakit bernama Mary yang mengalami sakit kepala berkepanjangan dan mimpi buruk yang menakutkan karena fobia terhadap air yang sangat teruk. Hingga suatu hari, Dr. Callahan mencuba cara terakhir diluar batas ilmu psikoterapi. Dengan pengetahuan “sistem energi tubuh” yang dimiliki, Ia cuba mengetuk (tapping) dengan hujung jarinya ke bagian bawah mata. Setelah pulang Mary melaporkan fobianya hilang dan Ia berani mendekati kolam air dan memercikan air ke mukanya tanpa rasa takut. Sakit kepalanya hilang demikian juga dengan mimpi buruknya. Dari situlah Dr. Callahan mengembangkan Tought field Therapy (TFT).

Murid pertama yang belajar teknik TFT pada Dr. Callahan adalah Gary Craig. Karena tekniknya dirasakan rumit, Gary Craig merubah TFT menjadi teknik yang lebih mudah dipelajari tapi tetap efektif. Teknik yang dikembangkan oleh Gary Craig inilah yang dinamakan Emotional Freedom Technique (EFT).

Gary Craig memperkenalkan teknik ini ke seluruh dunia. Pernah pada satu masa, Ia menawarkan untuk melakukan terapi kepada para veteran perang Vietnam di VA (Veteran Administration) yang sudah puluhan tahun menderita Post traumatic Stress Disorder (PTSD). Dalam 6 hari Gary berjaya membebaskan 20 orang veteran dari penderitaan puluhan tahun karena perang Vietnam.

.
Terapi EFT
 Indonesia
Gambar beberapa titik yang digunakan dalam EFT.


Kelebihan EFT dibandingkan teknik terapi lainnya adalah :
  • Kaedah penyembuhkan dengan lebih cepat. Anda tidak perlu menghabiskan waktu berbulan-bulan atau bertahun-tahun untuk menyembuhkan gangguan emosi kerana ia mampu hilang dalam  kiraan minit atau jam.
  • Sering kali EFT hanya memerlukan satu atau dua sesi saja untuk mendapatkan kesan positif, dan kadang-kadang terjadi dengan cepat.
  • Begitu emosi negatif sudah dapat dihilangkan dengan EFT, maka masalah-masalah fizikal mulai hilang dengan sendirinya. Menurut pengalaman para pengguna EFT, sakit migraine puluhan tahun, sakit pinggang,  mampu pulih dengan cepat.
  • Walaupun EFT tidak bekerja 100%. Tetapi biasanya ia bekerja dengan baik dan hasilnya kadang-kala luar biasa.
  • EFT sangat lembut dan sering mencapai penyembuhan dengan sedikit atau tidak ada rasa sakit sama sekali.
  • Tidak memerlukan alat bantu seperti jarum, ubat-ubatan, herba.
  • Didokong oleh sejumlah penelitian ilmiah dan saintifik
  • Digunakan oleh lebih dari 100.000 praktisi di seluruh dunia
  • EFT sangat sederhana dan mudah dipelajari, bahkan anak-anak juga mampu melakukan teknik EFT sendiri.
  • Teknik penyembuhan konvensional hanya mengatasi gangguan fizikal. Tapi EFT dapat mengatasi baik gangguan pemikiran dan juga emosi. Malahan ia juga telah dibangunkan untuk meningkatkan kekuatan SQ (spiritual)
  • EFT dapat dilakukan dimana saja dan pada bila-bila masa saja.
Anda boleh belajar EFT dengan cara berikut ini:
1. Kunjungi Website Pengasas EFT
Anda boleh belajar EFT langsung dari pengasasnya. Kunjungi saja www.emofree.com. Anda boleh membeli Video Pelatihan EFT yang dibuat oleh Gary Craig, atau mendaftarkan alamat email anda di www.emofree.com untuk mendapatkan Ebook Panduan EFT secara percuma. Baik Video mahupun Ebook yang diterbitkan oleh Gary Craig, semuanya berbahasa Inggris. Ia juga agak sukar kerana EFT memerlukan penerangan yang praktikal dan applikasi secara berdepan .

2. Kursus/Pelatihan Emotional Freedom Technique
Kalau anda ingin yang lebih mudah, anda boleh mengikuti Workshop yang kami kendalikan  (berdasarkan jadual yang akan diumumkan). Workshop terbahagi kepada dua modul iaitu - EFT Intensif untuk kesihatan (Healthy) dan satu lagi adalah EFT Intensif untuk Kejayaan dan Kemakmuran (Success & Abundance) 

Anda boleh mendapatkan maklumat terkini tentang workshop tersebut di artikel di bawah.

No comments:

Post a Comment

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin