Tuesday, April 26, 2011

Emotional Freedom Technique (EFT) @ Meridian Tapping Technique (MTT)

Emotional Freedom Techniques adalah satu metode yang berorientasi sistem energi tubuh, untuk melepaskan individu dari gangguan emosional,masalah minda dan juga fisikal.

Pengasas EFT adalah Gary Craig yang merupakan seorang lulusan dari Stanford University merupakan murid Dr. Callahan yang menemukan “Callahan Technique” atau “Thought Field Therapy (TFT)”, walaupun sangat positif hasilnya, tetapi cukup rumit bagi digunakan oleh orang awam. Untuk menguasainya memerlukan latihan yang agak susah dan kos latihan yang tinggi.

Dari Gary Craig, istilah EFT dilahirkan. Ia menyederhanakan TFT hingga menjadi teknik yang lebih mudah tetapi tetap efektif hasilnya. Gary telah menguji kebekesanan EFT, secara intensif ,secara sistematis, mudah dipelajari dan dipraktikkan.

Selama beberapa tahun sejak 1991, Gary telah mengelilingi Amerika untuk menawarkan terapi ini secara percuma. Ia mempersembahkan dan menerapkan EFT pada ribuan orang, ia hadir di acara-acara sosial seperti jamuan, club gathering dan acara lainnya. 

Kemuncaknya, ia menawarkan diri untuk menerapi para veteran perang Vietnam di VA (Veteran Administration) yang telah puluhan tahun menderita PTSD (Post Traumatic Stress Disorder). Para veteran perang yang malang ini selama belasan tahun telah ditangani oleh belasan psikoterapis tanpa menunjukan hasil positif yang signifikan. Anehnya, dalam 6 hari Gary Craig telah berjaya membebaskan 20 orang veteran dari penderita emosi yang mereka derita selama puluhan tahun.

Manfaat EFT

EFT terbukti telah membantu melalui "Mind/Body Healing Technique" yang sangat berguna untuk penyakit fisik, mental (trauma, fobia- penyakit psikologi), masalah masalah kehidupan seperti kegagalan, kesedihan dan banyak testimoni yang dibuktikan oleh banyak orang yang sudah menggunakan EFT di seluruh dunia.

Beberapa manfaat EFT dapat mengatasi masalah-masalah sebagai berikut: Trauma & Shock, PTSD (post-traumatic stress disorder), Stress, Depresi, Gangguan Seksual, Cemas & Marah, Phobia dan ketakutan, masalah hubungan, kesedihan yang mendalam & pelbagai lagi jenis penyakit (diabetes, darah tinggi, asam urat, dll), Permasalahan wanita, lelaki dan anak-anak.

EFT juga baik untuk masalah-masalah fisikal seperti: Sakit Pinggang, Sakit kepala dan Migrain, Leher kaku, Insomnia (susah tidur), Permasalahan berat badan, kurang kosentrasi, Permasalahan mata, Beberapa bentuk dari dyslexia, Berhenti merokok.

Di dunia barat, EFT lebih dikenal dengan Psikologi Energi. Psikologi merupakan pendekatan "Mind" dan Energi pendekatan "Body" karena menggunakan akupuntur sebagai media terapinya walau sudah disederhakan dengan "Tapping" (ketuk ringan dengan dua ujung jari", sehingga agar Holistic maka "Soul" atau spiritual perlu ditambahkan karena mayoritas di Indonesia adalah umat beragama. EFT sangat berhubungan erat dengan Holistic konsep (Mind, Soul & Body), walaupun lebih dikenal dengan Teknik Pembebasan Emosi, namun persoalan emosi merupakan persoalan otak bawah sadar, yang 88% memegang peranan dalam Pola Fikir.

Dari berbagai kajian yang telah dibuat, 60% dari mereka yang menggunakan EFT pertama kali telah dapat melepaskan (release) emosi negatif dan "merasa sesuatu yang penting telah berubah" pada kesehatan dan kehidupan. Sementara 20% lagi dapat merasa perubahan semakin baik dan terus mempraktekan teknik ini untuk mendapatkan manfaat dari metode ini.

Kini, selepas Gary mengumumkan untuk bersara, EFT telah mula bergerak dalam kelompok yang lebih besar dan tersusun. Di bawah 'payung' Meridian Tapping Technique (MTT), semua aliran yang menggunakan kaedah atau pendekatan 'ketukan' atau 'tapping' akan dikenali sebagai MTT. Ini untuk memudahkan orang awam mudah mempelajari dan memperolehi maklumat yang lebih tepat kerana terdapat banyak modaliti yang lahir dari EFT seperti SEFT, BSFF, AFT dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin