Saturday, October 30, 2010

Hukum Pasangan : Hitam & Putih kehidupan


"Law of Duality". Itu dalam bahasa Inggeris-nya. Di alam yang sangat luas ini, satu dari hukum atau peraturan yang sangat jelas adalah Hukum Pasangan. Jika kita rajin berfikir dan merenung segala ciptaan Tuhan Yang Maha Esa, pasti kita tahu bahawa setiap kejadian selalunya ada pasangannya.

Ada Adam ada Hawa. Ada kiri dan ada kanan. Ada matahari dan ada bulan. Ada siang dan ada malam. Ada turun dan ada naiknya. Ada sepasangan tangan. Ada sepasang kaki. Semuanya berpasang-pasangan.

Manusia dituntun untuk berkahwin kerana fitrahnya kejadian tuhan berpasang-pasangan.Warna hitam lawannya adalah warna putih. perkataan positif lawanya negatif. Ada Yin dan ada Yang. Ada lelaki dan anda perempuannya.Ada fizik dan ada metafiziknya.

Kerana itu jika kita di dalam keadaan susah, insyaAllah ada waktu kita akan kembali senang. Semuanya ada hikmah yang tersembunyi. Samada kita mahu mengkaji dan memahami peraturan atau hukum ini bergantung kepada setiap individu.

Nama lain yang selalu dikaitkan dengan hukum ini adalah Hukum Keseimbangan. Kerana apa..? Kerana setiap satu-satu unsur yang dijadikan Allah swt dijadikan pasangan untuk menwujudkan keseimbangan..atau keharmonian. Itu fitrah yang sebenarnya.

Hidup kita ini perlu keseimbangan dan keharmonian. Dengan memahami hukum ini maka kita ketahui bagaimana mahu mencapai keharmonian di dalam kehidupan.

Satu lagi pasangan yang selalu dilupakan oleh kita tetapi sangat penting kita ketahui adalah ada otak kiri dan otak kanan.....

No comments:

Post a Comment

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin