Saturday, October 30, 2010

Synchronization in Brain



Chi...Inner Harmony

Hukum Pasangan : Hitam & Putih kehidupan


"Law of Duality". Itu dalam bahasa Inggeris-nya. Di alam yang sangat luas ini, satu dari hukum atau peraturan yang sangat jelas adalah Hukum Pasangan. Jika kita rajin berfikir dan merenung segala ciptaan Tuhan Yang Maha Esa, pasti kita tahu bahawa setiap kejadian selalunya ada pasangannya.

Ada Adam ada Hawa. Ada kiri dan ada kanan. Ada matahari dan ada bulan. Ada siang dan ada malam. Ada turun dan ada naiknya. Ada sepasangan tangan. Ada sepasang kaki. Semuanya berpasang-pasangan.

Manusia dituntun untuk berkahwin kerana fitrahnya kejadian tuhan berpasang-pasangan.Warna hitam lawannya adalah warna putih. perkataan positif lawanya negatif. Ada Yin dan ada Yang. Ada lelaki dan anda perempuannya.Ada fizik dan ada metafiziknya.

Kerana itu jika kita di dalam keadaan susah, insyaAllah ada waktu kita akan kembali senang. Semuanya ada hikmah yang tersembunyi. Samada kita mahu mengkaji dan memahami peraturan atau hukum ini bergantung kepada setiap individu.

Nama lain yang selalu dikaitkan dengan hukum ini adalah Hukum Keseimbangan. Kerana apa..? Kerana setiap satu-satu unsur yang dijadikan Allah swt dijadikan pasangan untuk menwujudkan keseimbangan..atau keharmonian. Itu fitrah yang sebenarnya.

Hidup kita ini perlu keseimbangan dan keharmonian. Dengan memahami hukum ini maka kita ketahui bagaimana mahu mencapai keharmonian di dalam kehidupan.

Satu lagi pasangan yang selalu dilupakan oleh kita tetapi sangat penting kita ketahui adalah ada otak kiri dan otak kanan.....

Thursday, October 28, 2010

Artikel: Yin -Yang


Dalam hidup, kita mengalami segala sesuatu dalam 2 rupa atau wujud. Seperti siang-malam, tangis-ketawa, bahagia-sedih, suka-duka, hidup-mati dan masih banyak lagi. Sebenarnya hal ini telah ada sejak zaman dahulu. Dan hal seperti ini kental sekali dalam masyarakat Tionghoa, khususnya yang menganut aliran Tao.

Dalam aliran itu ada yang kita sebut Yin-Yang. Suatu pola keseimbangan. Yin-Yang digambarkan sebagai sebuah filosofi hidup yang menunjukkan bagaimana segala sesuatu terjadi. Yin-Yang memiliki makna. Lingkaran luar dalam simbol Yin-Yang menunjukkan “everything”, maksudnya keseluruhan yang ada di dunia. Kemudian Yin (Black) dan Yang (White) keduanya merupakan simbol segala sesuatu yang tak terpisahkan. Memang tidak akan pernah terjadi hitam dan putih secara bersamaan. Namun ada saatnya terjadi hitam dan ada saatnya terjadi putih. Sebuah prinsip keseimbangan yang saling mengisi dan melengkapi.
  • Yin (Black) memiliki arti dark, passive, downward, cold, contracting and weak (bisa diartikan sebagai segala unsur negatif di alam).
  • Yang (White) memiliki arti bright, active, upward, hot, expanding and strong (bisa diartikan sebagai segala unsur positif di alam).
Kedua hal ini saling mengisi. Di saat kita kekurangan unsur positif, unsur negatif dari Yin akan mengisi kekosongan. Begitu pula sebaliknya. Sebab segala sesuatu yang terlalu berlebihan tidak baik. Jadi harus diseimbangkan.

Seringkali bahkan hampir setiap kali saat kita merasakan kesuksesan, kita teriak kegirangan namun lupa bersyukur. Namun di kala kita mengalami kesulitan atau kegagalan, kita menangis sejadi-jadinya dan dengan lantang menyalahkan TUHAN.

Padahal, TUHAN memberi kita keberhasilan dan kegagalan, semua ada maksud dan tujuannya. Semuanya untuk keseimbangan. Kalau kita hanya pernah mengalami keberhasilan, tanpa pernah mengalami kegagalan, kita tidak akan pernah tahu indahnya saat kita bangkit dari keterpurukan, saat kita bisa menikmati keberhasilan yang kita raih dengan susah payah.

Sebaliknya, kalau kita hanya pernah mengalami kegagalan tanpa pernah mengalami keberhasilan, kita tidak akan pernah tahu sampai batas mana kemampuan diri kita. Karena kita hanya merasa, apa yang kita lakukan tidak membuahkan hasil.

Prinsip keseimbangan ini berlaku di sini. Yang penting bukan bagaimana hidup kita, namun cara kita memandang hidup ini yang lebih penting. Dengan kita memandang hidup ini dari berbagai aspek yang ada, maka kita akan bisa menikmati hidup dan mengambil pelajaran dari setiap peristiwa yang terjadi dalam hidup kita. Makna dari simbol tersebut sangatlah mendalam jika kita dapat memahaminya.

kaskus

Saturday, October 9, 2010

Thank You Allah (By Maher Zain)
















I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
Further and further away from you
Ooooo Allah, you brought me home
I thank You with every breath I take.
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.
I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that’s when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you.
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.
Allah, I wanna thank You
I wanna thank you for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope
O Allah, I wanna thank you
I wanna thank You for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank You for bringing me home
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009

Wednesday, October 6, 2010

Buku Terbaru...

Saya hampir menyelesaikan penulisan buku terbaru saya. Insya Allah, saya doakan ia berjaya diterbitkan selewatnya pada hujung tahun ini.

Penulisan kali ini memang saya tulis lebih teliti dan melalui pelbagai permerhatian. Subjek masih mengabungkan beberapa modaliti topik yang saya gemari. Jika sebelum ini kedua-dua buah buku saya ditulis lebih menjurus kepada topik minda, penulisan kali ini menjurus pada elemen diri yang lebih dalam tetapi kerap diabaikan.

Di dalam dunia latihan semakin 'padat' dengan subjek kekuatan otak dan minda, saya berpendapat bahawa terdapat "missing link" yang sangat penting dalam kita melalui proses mengejar impian dan matlamat kita.

Buku kali ini kemungkinan menjadi landasan saya meneroka topik tersebut secara lebih mendalam selepas ini. Saya serahkan kepada Allah atas penerimaan perkongsian yang mungkin agak baru terutama pada kupasan tajuk tersebut.

Bagi pengamal pelbagai aliran, peminat subjek pembangunan diri ataupun mereka yang ingin mengetahui tentang potensi diri...buku ketiga saya ini wajib anda perolehi. Insya Allah..ia bakal memberi pencerahan kepada kehidupan anda....

Tuesday, October 5, 2010

Cabaran Bari Pengislaman Ilmu

Kita harus bergerak daripada memaparkan sains yang merupakan “perbuatan Allah s.w.t” (af’alNya, hukum-hukum fizik) kepada kalam Allah s.w.t” (hermeneutik atau tafsir ayat Kauniyah) yang terzahir dalam alam semesta dari persoalan Kosmologi Kuantum kepada Nanobiologi dan pengkuantuman Biologi. Jadi, selama ini bukanlah proses Pengislaman Ilmu itu tidak berkesan, tetapi kurang berkesan sehinggakan impaknya kepada masyarakat Islam, khasnya para ahli sains Islam adalah minimal. Maka kita mesti bermula dari beberapa tokoh yang terdahulu yang memberikan impak yang hebat sebagai titiktolak.

Ini kerana fizik merupakan sebahagian kecil dari metafizik, baik fizik yang dikenali sebagai sains empirik sekarang mahupun fizik teoretik yang menjadi kajian utama ahli fizik teori dalam memahami hakikat alam semesta melalui zarah asas dan daya-daya interaksinya. Melalui fizik konsep yang selari boleh digunakan untuk memahami peristiwa di alam ghaib, alam akhirat dan alam mithal termasuk alam barzakh. Dalam Islam, peristiwa yang akan datang, dalam dunia dan alam yang berbeza yang dipanggil alam akhirat, bahan dan peristiwanya lebih kekal daripada alam ini yang akan hilang sejarahnya melalui proses al-kiyamah.

Walaupun sebahagian daripada konsep selari ini telah dibincangkan oleh Ibnu Arabi melalui hikmah nubuwah para nabi-nabi dan kajian yang hebat dijalankan di seluruh dunia antaranya oleh Hirstentein, Addas, Chockiewiecz, Chittick, Leaman, Schimmel, Izutzu, Beneito dan lain-lain tentang Ibn Arabi saja, maka saya rasa perlu melihat tiga tokoh tadi untuk diterapkan modus operandi pengIslaman ilmu dalam bidang sains terkini khasnya sains teras yang bersifat batasan (frontier). Ini sangat perlu jika kita inginkan Wacana Sains Islam itu menjadi lebih bermakna.

Keempat tokoh yang disebutkan di atas telah pun berjaya membina satu sistem Sains Islam yang berjaya digunakan pada zaman mereka dan telah menggungguli sistem lain seperti yang dibangunkan oleh Ibn Rushd (tidak memasukkan mukjizat dan karomah dalam sistem metafiziknya), kaum Muktazilah (tidak mempercayai alam ghaib) atau Ibnu Sina (tidak mempercayai wujudnya jin Ifrit) atau al-Farabi yang tidak menyentuh langsung hal-hal tentang alam ghaib dalam falsafah mereka.

Sains merupakan satu-satunya cabang ilmu moden yang mengkamirkan ilmu matematik, logik, fizik, kimia dan biologi (dipanggil sains tulen) dan bidang sebelumnya ini dengan ekonomi dan sains sosial (dipanggil sains lembut) yang oleh itu telah dapat menjelaskan fenomena fizikal alam semesta sehingga nilai kebolehramalannya dapat digunapakai untuk membangunkan teknologi moden.

Dalam aspek kegunaan, sains kejuruteraan dan teknologi telah dapat dibangunkan berdasarkan kepada prinsip dan hukum fizik yang telah dikenal pasti. Sebagai contohnya prinsip dalam teori elektromagnet telah dapat dibangunkan untuk membekalkan tenaga elektrik melalui loji janakuasa hidroelektrik dan sistem telekomunikasi jarak jauh termasuk melalui satelit. Teori graviti Newton telah dapat digunakan untuk meramalkan pergerakan planet dan berlakunya gerhana matahari, bulan dan planet dan oleh itu penentuan kalendar yang berdasarkan matahari atau bulan.

Hukum termodinamik banyak digunakan untuk merekacipta loji janakuasa nuklear atau enjin kenderaan dan seterusnya hukum-hukum hidrodinamik banyak digunakan untuk merekacipta kapalterbang jet dan juga kapal laut dan bot laju. Pengkamiran ilmu matematik dengan bidang-bidang lain menjadi semakin rancak dengan penggunaan komputer sebagai alat untuk membuat simulasi berdasarkan teori fizik dan kaedah matematik yang telah dibangunkan untuk tujuan ini. Algoritma yang semakin canggih juga dibangunkan agar kadar pengiraan berkomputer dapat dipercepatkan dan kejituan serta kepersisan pengiraan yang dikehendaki untuk menjamin kualiti hasil rekacipta tercapai.

Ilmu berdasarkan akal (khasnya Sains) tidak merangkum semua ilmu
Ilmu yang berdasarkan akal adalah yang menerangkan fenomena fizikal yang mengikuti hukum yang ditentukan oleh Allah s.w.t yang kita panggil hukum tabii. Contohnya ialah hukum graviti Newton, teori kerelatifan khas dan am Einstein, teori kuantum dan lain-lain teori dalam bidang fizik, kimia dan biologi. Ilmu boleh dibahagikan kepada naqli dan aqli. Ilmu naqli adalah berdasarkan al-Quran dan Sunnah yang oleh itu memerlukan seorang Nabi untuk menyampaikan kepada manusia.

Sebaliknya, ilmu aqli yang berdasarkan kepada akal hanya perlu dibangunkan secara berkelompok melalui institusi pendidikan atau penyelidik. Namun hubungan antara kedua-dua ilmu naqli dan aqli adalah begitu rapat sekali. Ini kerana walaupun ilmu aqli ini banyak digunakan untuk menerangkan fenomena alam dan hukum-hukum tabii, disebalik semua yang fizikal ini terdapat alam ghaib yang lebih luas yang sebenarnya juga memainkan peranan penting dalam alam fizikal. Contohnya ialah peranan malaikat dalam mengatur dan menjalankan tugas agar hukum tabii ini berjalan dengan baik atau jika memerlukan sesuatu mukjizat atau karomah untuk berlaku ( sesuatu yang berlawanan dengan hukum tabii). Tanpa peranan malaikat sudah tentu perkara seperti mukjizat, karomah atau maunah tidak dapat berlaku kerana sistem fizik alam ini harus mengikuti hukum tabii yang sudah tetap dan kekal.

Contoh lain ialah tentang kewujudan alam semesta ini sendiri. Mengikut Teori Deguman Besar ( Big Bang Theory) alam ini bermula dari suatu titik dan seterusnya mengembang seperti belon sehingga kini. Namun hukum fizik tidak dapat menerangkan dari mana tenaga untuk menjana letupan itu berlaku dan seterusnya bagaimana kehidupan manusia, tumbuh-tumbuhan dan binatang dapat wujud di muka bumi. Malah terdapat satu prinsip yang dipanggil Prinsip Anthropik (Anthropic Principle) yang diyakini oleh ramai ahli sains Barat bahawa alam semesta ini mempunyai banyak pemalar fizik yang mempunyai nilai yang sangat sesuai untuk kewujudan manusia di bumi ini.

Ambil contoh nilai pemalar graviti, g = 9.8 ms-2, jika nilainya tinggi sedikit kita akan merasa sukar untuk bergerak, sebaliknya jika nilainya rendah sedikit kita akan terasa terapung dan mengubah kebolehan untuk mendengar dengan baik disebabkan cecair dalam gegendang telinga kita terapung sedikit atau jarak di antara bumi dan matahari yang secara tepat membolehkan bumi menampung kehidupan berdasarkan fotosintesis dan peredaran haba dengan baik, sebaliknya jika jaraknya terjauh atau terdekat sebanyak 20 km sudah menjadikan perubahan iklim dunia menjadi lebih ganas dan merbahaya untuk kehidupan.

Oleh itu sebenarnya penciptaan alam semesta ini sudah ditentukan oleh Yang Maha Pencipta iaitu Allah s.w.t sendiri agar ia benar-benar sesuai bagi manusia yang dilantikNya sebagai khalifah di muka bumi.

Sains Islam menggabungkan ilmu naqli (wahyu) dengan ilmu naqli
Para ilmuwan Islam pada kurun yang lepas telah membangunkan Sains Islam yang menggabungkan kedua-dua ilmu naqli (yang berdasarkan wahyu) dan ilmu aqli (yang mana sebahagiannya di ambil dari tamadun Yunani, India, China dan Parsi) yang sudahpun diajarkan melalui tradisi setempat seperti di Parsi.
Contohnya ilmu logik atau mantik diambil dari Plato dan Aristotle dan menjadi bahan kajian utama ilmuwan seperti Ibnu Sina, Al-Kindi dan Ikhwan As-Safa. Penerapan dan kepelbagaian kaedah pengkamiran ilmu naqli dan aqli ini telah melahirkan aliran-aliran pemikiran yang berbeza contohnya Suhrawardi Maqtul telah membangunkan aliran Hikmah al-Ishraqi dengan mengkamirkan ilmu wahyu dengan ilmu tradisi Parsi dan Ibnu Sina serta pengikutnya membangunkan aliran pemikiran yang dipanggil Masyaiyyun (Peripatetik).
Apabila ilmu Kalam berkembang dengan pesat dan teori atom dibangunkan, hukum sebab-musabab (causality) telah dikaji dengan mendalam sehingga timbul teori Kesempenaan (Occasionalisme) bagi menerangkan fenomena yang berlaku di luar hukum tabii seperti mukjizat dan karomah. Malah bentuk teori Occasionalisme ini yang digunakan oleh Imam al-Ghazali dalam buku Tahafut Al-Falasifahnya untuk menerangkan hukum sebab-musabab dalam alam semesta terus kepada sebab asal iaitu Allah s.w.t, namun telah memberikan asas penting dalam bidang Mekanik Kuantum iaitu sifat jirim dan jirim itu sendiri terpisah, hanya bersatu apabila pengukuran (pencerapan) dilaksanakan.

Terdapat dua ciri penting sains Islam dalam gagasan ini, pertama ialah penggabungan ilmu wahyu dengan ilmu akal dan logik dan kedua ialah pemurnian ilmu iaitu semua ilmu sebenarnya berasal dari Ilmu Allah s.w.t yang Maha Esa dan Maha Mengetahui. Oleh itu, tidak ada manusia atau tamadun yang berhak untuk mengatakan sesuatu ilmu (termasuk teknologi yang dibangunkan) itu adalah haknya, dalam erti lain ilmu sains dan teknologi adalah untuk kebaikan manusia sejagat.

Di antara akibat yang menarik di antara penggabungan dua bentuk ilmu tadi ialah tiada berlakunya percanggahan dari segi pandangan alam fizikal dan pandangan alam spiritual, etika dan juga moral sebab Islam, melalui ilmu wahyu menekankan aspek spiritual dan moral (akhlak). Seterusnya, kalau dari pandangan sekular (ilmu tanpa wahyu) berlaku pengotakan ilmu (compartmentalised knowledge) melalui gabungan ini ilmu tidak lagi terkotak dalam kategori aqli sahaja dan oleh itu mewakili realiti yang sebenar.

Contohnya berlaku pandangan (atau falsafah) berlawanan di antara realisme dan positivisme dalam bidang Mekanik Kuantum, tetapi jika Mekanik Kuantum mengambil kira worldview Islam maka hanya realisme yang boleh diterima. Malah banyak ahli fizik teori dalam bidang ini percaya bahawa alam semesta mempunyai Independent Realitynya sendiri (kadangkala dipanggil Veiled Reality).

Masa depan ilmu sains dan teknologi
Banyak kajian sains masa kini sudah membuktikan beberapa hukum yang agak semesta (universal) yang merentas pelbagai bidang. Sifat kesemestaan itu menunjukkan satu sifat kesatuan atau tauhid bahawa sebab-musabab yang terakhir adalah dari Yang Maha Pencipta iaitu Allah s.w.t sendiri.

Sebaliknya, dari segi kepelbagaian bidang yang lahir dari sesuatu cabang sains contohnya Nanoteknologi, kita lihat bidang ini memerlukan seseorang penyelidik mengetahui ketiga-tiga bidang fizik, kimia dan mungkin biologi atau sains bahan untuk benar-benar menjadi seorang pakar nanoteknologi yang baik. Para ilmuwan Islam kurun awal telah menunjukkan sifat keseberbolehan (polymath) ini.

Contohnya Ibnu Sina bukan saja merupakan seorang ahli falsafah, ahli Fizik dan ahli Kimia tetapi juga seorang pakar perubatan. Begitu juga dengan Imam Fakhruddin al–Razi yang merupakan bukan saja pentafsir al-Quran (kitabnya Mafatih Al-Ghaib sangat terkenal) tetapi seorang pakar matematik dan fizik serta ahli kalam. Dengan pembangunan sains dan teknologi yang begitu pesat kini dan keperluan pengetahuan merentas pelbagai cabang ilmu termasuk keperluan membuat simulasi komputer, pembangunan sains semakin mencabar dan memerlukan falsafah yang kuat untuk lebih maju disamping melakukan penyelidikan dengan lebih bermoral (khasnya dalam penyelidikan genetik manusia).

Oleh itu, ilmu sains yang juga dikaitkan secara negatif dengan perlumbaan senjata nuklear, pembuangan sisa toksik industri dan pelbagai kemalangan mega amat memerlukan ilmu wahyu sebagai gandingannya untuk terus memberi manafaat kepada manusia sejagat dengan cara dan matlamat yang sepatutnya. Falsafah penggunaan dan pembangunan teknologi serta pengurusan sains perlu menggunakan ilmu wahyu seperti ilmu fiqh dan usuluddin bagi membangunkan ilmu sains yang benar-benar bermanafaat untuk manusia.

Jika sistem ekonomi boleh diIslamkan melalui subsistem perbankan dan sistem pengurusan Islam, saya lihat ilmu sains dan teknologi lebih mudah untuk diIslam memandangkan bahawa pemikiran sekular dan ateistik sudah tidak mampu untuk membawa ilmu sains ke realiti dan soal dasar yang lebih jauh. Ini terbukti demikian dalam bidang kosmologi kuantum yang terpaksa berhadapan dengan persoalan dari mana datangnya tenaga asal untuk menzahirkan ruang dan masa dan bagaimana Letupan Besar boleh berlaku dari suatu kesingularan ruang-masa dan tenaga .

Fizik dan Metafizik
Kajian Fizik adalah satu proses mencerap, mentaakul dan menghuraikan sesuatu fenomena alam fizikal berdasarkan kepada hukum-hukum tabii yang ditemui atau dipostulatkan. Hukum-hukum ini ditulis dalam bentuk persamaan, ketaksamaan atau lain-lain pernyataan matematik dan huraian hukum itu didapatkan berdasarkan selesaian persamaan tersebut. Soal interpretasi hasil selesaian dan wujudnya selesaian yang banyak sering ditimbulkan sebagai salah satu masalah “songsangan” yang inheren dalam sains tabii. Ini menjadi begitu jelas dalam Mekanik Kuantum sehinggakan masalah “interpretasi” yang asalnya hanya dikhasnya bagi selesaian persamaan Schrodinger sekarang ini menjalar kepada masalah “pengukuran” dan masalah “kewujudan pencerap”.

Metafizik pula adalah kajian tentang alam ghaib, fenomenanya yang dicerap di alam nyata ( secara langsung atau tidak) dan kaitannya dengan hukum-hukum tabii alam fizikal. Disebabkan alam ghaib itu lebih luas, lebih tidak diketahui dan sukar diketahui atau kita katakan bahawa alam fizikal (tabii) ini tertanam (embedded) dalam alam ghaib ini dalam topologi yang kita masih tidak ketahui, maka sudah pastinya kajian metafizik menjadi begitu “sukar” mungkin untuk disaintifikkan.

Bagi umat islam jelas bahawa alam ghaib ini menjadi sebahagian daripada rukun keimanan dan oleh itu pandangan alam (worldview) mereka tidak akan lari daripada perspektif metafizik betapa hebatnya penyelidikan fizik atau biologinya. Malah di sebalik setiap penemuan baru sains dan disebalik semua penemuan dan pengetahuan baru kita dapati peroslan yang semakin mendalam timbul—di manakah akhirnya, apakah hukum dan model yang lebih tepat dan menyeluruh, dan siapakah yang merancang dan membuatnya sebegitu rupa?

Kalau dulu cerita tentang ulamak Melayu, Tok Kenali boleh berada dilebih dari satu tempat pada sesuatu masa (1) membuatkan masyarakat merasa begitu pelik, penemuan baru dalam Mekanik Kuantum (2) membuktikan bahawa satu ion beryllium boleh berada dalam dua tempat—paket gelombang terpisah sebanyak 80 nanometer sedangkan saiz ion beryllium itu sendiri bersaiz 0.1 nanometer. Ujikaji lain (dilakukan oleh Alain Aspect di Institut d’Optique, Paris pada tahun 1980an) terhadap apa yang dipanggil sebagai teori lokal objektif menunjukkan bahawa bagi sesuatu ensembel (kumpulan) zarah, sifat keterikatan (entanglement) zarah-zarah boleh menyebabkan sifat individu zarah tidak wujud lagi.

Apa yang menarik ialah jika hasil ini dipadankan dengan masalah jasad dan roh, jelas bahawa sebahagian sifat kita ada dalam roh dan sebahagiannya dalam jasad kita. Kita tidak boleh meletakkan seratus peratus sesuatu sifat “fizikal” semata-mata pada jasad. Ini dapat disahkan dalam banyak pengalaman “spiritual” mereka yang bernasib baik untuk mengalaminya.

Kesemua bidang dan hal yang disebutkankan oleh Muzaffar Iqbal tadi semuanya termaktub dalam bidang Kosmologi Kuantum. Oleh itu penerokaan dalam bidang ini oleh saintis Muslim amat penting dilaksanakan. Pembangunan falsafah atau hikmah baru dalam abad kegemilangan Islam (sekitar zaman Khalifah Abbasiyah) sangat diperlukan sebagai menolak beberapa tren yang dianggap anti-Islam.
Contohnya, aliran Muktazilah menolak kewujudan jin Ifrit, Ibnu Sina menolak kewujudan jin dan al-Farabi tidak memasukkan mahluk ghaib atau fenomena ghaib dalam sistem metafiziknya. Dalam erti lain, alam ghaib tidak dimasukkan dalam sistem metafizik yang merangkumi fizik, hikmah atau falsafah menyebabkan al-Ghazali, Suhrawardi Maqtul dan tokoh-tokoh lain memasukkannya untuk membangunkan sistem metafizik yang sesuai dengan al-Quran dan hadith.

Cabarannya sekarang (zaman moden ini) ialah membangunkan satu korpus ilmu yang membangunkan fizik dan metafizik sekaligus dalam kerangka wacana yang menggabungkan pandangan al-Ghazali, Suhrawardi Maqtul, AynQudat Hamadani, Ibn Arabi dan lain-lain arif-billah. Kita lihat misalannya konsep bayang-bayang dan konsep “celupan Allah” (sibgatullah) yang ada di dalam al-Quran dan pandangan kebanyakan ahli Sufi bahawa alam ini (termasuk diri kita) merupakan cerminan karya Maha Pencipta.

Shihabudin Yahya Suhrawardi melalui tulisannya dalam Hikmat al Ishraq, al Talwihat, al Muqawamat dan al Mashari wal mutaharat telah menggariskan kaedah falsafah terhadap kedua-dua kajian fizik dan metafizik. Kajian fizik dan fenomena alam dibahagikan dibawah “metafizik am” ( metaphysica generalis) sedangkan perkara metafizik seperti huraian tentang mimpi benar, kebolehan untuk meramal dan lain-lain hal yang melawan adat (khawariqul adah) diletakkan di bawah metafizik khas (metaphysica specialis). Secara amnya beliau menyarankan keunggulan mod pengalaman sendiri sebagai epistemologi yang utama selain daripada memberi impak dalam bidang semantik (ilm dalalat al-alfaz), modaliti beriterasi (iterated modalities) dan teori kategori.

Hakikat penciptaan alam semesta dan manusia
Kitab suci Al-Quran yang tertulis di dalamnya firman Allah s.w.t dipanggil Qur’an tadwini , sedangkan alam semesta yang terbentang luas ini dipanggil Qur’an taqwini. Tulisan di dalam al-Qur’an dipanggil ayat yang bererti tanda atau simbol. Melalui al-Qur’an Allah s.w.t memperlihatkan tanda-tanda kewujudanNya, kekuasaanNya dan kesempurnaanNya. Tanda-tanda ini diterjemah sebagai wujud dengan af’al tertentu di cakrawala (alam kabir) dan dalam diri manusia ( alam saghir). Keserupaan di antara kedua alam ini digambarkan melalui istilah-istilah lahiriah (kosmologis) dan batiniah (ontologis). Kewujudan Allah s.w.t sebagai Maha Pencipta dan peranan alam semesta yang diciptakannya dan seterusnya peranan manusia sebagai hambaNya telah dinyatakan oleh Mahmud Shabistari (6).

Saya ingin mengakhiri perbincangan di atas dengan kata-kata hikmah dari tulisan Sachiko Murata (10) di bawah perbincnagan, Mikrokosmos lwn Makrokosmos.

”Mikrokosmos adalah individu manusia. Segala sesuatu dalam makrokosmos tercermin di dalam mikrokosmos . Kedua-duanya iaitu mikrokosmos dan makrokosmos mewujudkan Metakosmos – inilah Prinsip Kesetaraan ( Correspondence Principle). Tujuan pencari kebenaran adalah menyatukan ketiga-tiga realiti ini “ membuat mereka menjadi satu “ iaitu tauhid. Jika makrokosmos adalah dunia “ di luar sana” , mikrokosmos adalah dunia “ di sini”. Para ahli kosmologi Muslim melihat acuan pada ketiga realiti itu dan mengkamirkan ketiganya dalam ayat al Quran ( surah 41 ayat 53):Akan Kami perlihatkan kepada mereka dalil-dalil kebenaran Kami di segenap penjuru alam dan pada diri mereka sendiri , sehingga jelas bagi mereka bahawa yang Kami wahyukan itu adalah benar.
Realiti yang relatif dari tanda-tanda dalam makrokosmos dan mikrokosmos itu menunjukkan satu realiti Mutlak dari yang Nyata, iaitu Metakosmos. Ketika seseorang pencari bersungguh-sungguh menyedari bahawa “ Tidak ada sesuatu yang nyata melainkan Yang Nyata “ bererti dia telah mencapai tauhid.”,

Sumber : Ummahonline.com

Mekanik Kuantum

Oleh: Shahidan Radiman

Mekanik kuantum merupakan bidang fizik yang paling hampir dengan realiti. Teori Kuantum yang ditemui pada awal kurun ke-20 telah menjadi titik tolak terhadap teori-teori daya asas, seperti teori elektro-lemah (elektrodinamik) dan daya kuat (kromodinamik), dan mungkin juga teori graviti.

Beberapa aspek Mekanik kuantum agak berlawanan dengan intuisi contohnya, boleh berlakunya penerowongan, keruntuhan fungsi gelombang (atau kebarangkalian) dan percampuran keadaan-eigen (kebarangkalian) secara linear. Jika difikirkan secara mendalam, tidak ada sebab asas mengapa semua aspek ini boleh diterima, namun di dapati sesuai dengan hukum alam dan kejadian peristiwa contohnya, tekal dengan hukum-hukum fizik yang lain).

Tulisan ini cuba melihat Mekanik kuantum dalam kerangka metafizik. Ini diperkuatkan oleh premis bahawa alam fizikal sendiri terbenam dalam alam metafizik (alam ghaib). Oleh itu, boleh dikatakan bahawa Teori Mekanik kuantum dan alam fizik itu sendiri berada dalam satu manifold teori dan alam yang lebih rumit yang topologinya masih belum diketahui.[1]

Beberapa kesamaan di antara aspek Mekanik kuantum dengan bidang kesufian ditinjau dan didapati terdapat beberapa keselarasan. Dari segi penerimaan umum pula, tafsiran Copenhagen terhadap Mekanik kuantum yang paling ramai pengikutnya walaupun tafsiran yang lebih ‘keislaman’ seperti teori banyak-alam (many worlds) yang diutarakan oleh Wheeler dan tafsiran Bohm semakin mendapat perhatian sekarang. Khasnya, tafsiran Bohm yang dapat mengatasi masalah ‘pengukuran’ dan ‘keruntuhan fungsi gelombang’.

Di samping itu, terdapat dua aliran pemikiran Mekanik kuantum sekarang iaitu (1) yang menerima kelokalan dan menolak realisme, dan aliran satu lagi (2) yang menerima realisme dan menolak kelokalan. Jelas, bahawa aliran yang menerima realisme dan menolak kelokalan lebih hampir dengan pandangan tauhid malah nampaknya aliran ini semakin rancak diterokai dalam bentuk daya asas sebagai mod-mod getaran supertali dan supermembran.

Topologi Alam Semesta
Menurut Abu Yazid al-Bistami (seorang tokoh agung sufi), terdapat 18,000 alam lain yang wujud di alam semesta ini. Mungkinkah ini sebahagian daripada manifold Calabi-Yau yang dianggarkan berjumlah di sekitar 25,000 bilangannya dan tidak semua bersesuaian dengan hasil darab kumpulan yang tekal dengan teori supertali Green dan Schwarz itu? Namun, ini tekal dengan tafsiran Mekanik kuantum Wheeler.

Diriwayatkan juga bahawa Abu Yazid al-Bistami sendiri boleh ‘berpecah’ kepada 25,000 iaitu beliau pernah dilaporkan berada di 25,000 tempat dalam sesuatu masa. ‘Pengklonan diri’ ini bermakna pemecahan fungsi gelombang boleh dilaksanakan seperti yang boleh dibuktikan secara ujikaji fizik, malah satu fonomena kebalikan ‘penyatuan diri’, contohnya penyatuan fungsi-fungsi gelombang berlaku dalam pembentukan kondensasi Bose-Einstein yang berlaku pada suhu hampir sifar Kelvin.

Banyak riwayat tentang kekeramatan ahli-ahli sufi ini yang boleh memendekkan masa dan menerowong ke tempat yang jauh dengan sekelip mata, satu perkara yang tidak mustahil seperti yang diberitakan oleh al-Quran tentang jin (apatah lagi manusia) dan sebahagian huraian ini terdapat dalam kitab al-Hikam hasil nukilan Ibnu ‘Ata’illah al-Iskandari dan Risalah al-Qushairiyah; dua buah kitab tasauf yang sudah lama diajar dan ditelaah oleh pelbagai pondok dan pesantren di Nusantara.

Dalam Mekanik kuantum, jelas bahawa ‘penerowongan’ oleh jirim di benarkan malah kekeramatan yang dikaitkan dengan perjalanan melebihi kelajuan cahaya sekarang menjadi kajian yang sangat rancak di kalangan ahli fizik sub-bidang fizik tachyon dan isyarat superluminal.[2]

Kewujudan Jirim Secara Ex-Nihilo
Sebelum wujudnya teori Mekanik kuantum, sukar untuk ahli fizik moden menerima hakikat bahawa sesuatu jirim boleh diwujudkan daripada ‘tiada’ walaupun Einstein sudah membuktikan bahawa jisim=tenaga (E=mc²). Apabila teori Mekanik kuantum sudah begitu pesat diterima oleh komuniti ahli-ahli fizik, teori ini digunakan untuk mengkuantumkan Alam Semesta (dalam bentuk persamaan De Witt-Wheeler) dan dikaji secara mendalam oleh Hawking dan Hartle dan lain-lain yang membenarkan kewujudan alam semesta ini daripada ‘tiada’ kepada ‘ada’ melalui proses ‘penerowongan’ (atau fluktuasi vakum).
Teori Mekanik kuantum juga mengandaikan satu skala Planck di mana teori ini tidak boleh digunakan lagi. Ini mencetuskan bidang Fizik Skala Planck yang diterokai oleh Finkelstein di Desert Institute, Nevada, USA. Skala yang sangat kecil ini pun mempunyai ‘zarah’ dan dipanggil oleh Ibnu ‘Arabi sebagai al-Haya – satu jirim asas di alam Malakut yang boleh digunakan oleh para wali Allah yang dibenarkan oleh Allah Ta‘ala untuk membuat sesuatu jirim dengan isim ‘Kun Fayakun’. Proses kejadian alam semesta selepas berlakunya Letupan Besar (daripada ‘tiada’) mengambil enam peringkat seperti yang dijelaskan dalam al-Quran.

Sifat Temporal (Kesementaraan) Alam Ini
Segala sesuatu dalam alam ini mengikuti Hukum Termodinamik Kedua iaitu entropi akan terus bertambah nilainya. Ini bermakna bahawa alam semesta akan menjadi lebih kalut (chaotic) dan tidak teratur yang akhirnya mengakibatkan kehancurannya (kiamat). Tetapi, jika dilihat ada skala kosmologi pula keakhiran alam semesta ini boleh berlaku begitu mudah (dalam sekelip mata sahaja atau lebih cepat seperti dijelaskan yang dijelaskan dalam al-Quran) dan secara teori Mekanik kuantum ini boleh berlaku secara ‘runtuhan fungsi gelombang’.

Namun, jika kita lihat secara mikroskopik iaitu dari satu galaksi ke satu galaksi yang lain maka termodinamik yang diikuti oleh setiap galaksi adalah tak songsang (irreversible), kehabisan (dissipative) dan tidak seimbang (non-equilibrium). Kekompleksan ini ditambah lagi oleh kewujudan rejim-rejim pergerakan zarah yang boleh diramal (predictable) dan yang tidak boleh diramal (chaotic).

Jadi sudah pastinya qada’ dan qadar itu merupakan satu mainan (interplay) di antara rejim-rejim itu dengan sifat termodinamik tadi dan keruntuhan fungsi gelombang alam semesta ini hanya akan dapat difahami jika teori graviti itu sendiri dapat dikuantumkan. Namun percubaan untuk mengkuantumkan graviti sehingga kini masih belum dapat dilakukan oleh ahli fizik teori.

Kemungkinan besar masalah pengkuantuman graviti ini boleh diselesaikan melalui teori supertali dan supermembran di masa yang terdekat.
Dilihat dari segi mikroskopik supertali dan supermembran itu sendiri merupakan mod-mod geteran tenaga (dalam pelbagai dimensi) dan ini mengingatkan kita tentang “semua yang di langit dan di bumi berzikir kepada Allah Ta‘ala” (al-Quran).

Biologi Kuantum
Biologi kuantum diasaskan kepada premis bahawa asas-asas Mekanik kuantum yang digunakan dalam bidang elektronik seperti kumpulan beratus-ratus cawang Josephson (Josephson junction) boleh mewakili simulasi sel-sel dalam makhluk bernyawa. Dari segi kajian dinamik, khasnya sains neuron memang telah ditemui beberapa fenomena yang bersifat kuantum seperti soliton Davydov dan lain-lain fenomena angkutan seperti yang ditunjukkan oleh kromofor dalam memindahkan tenaga suria kepada sel klorofil.
Namun, yang menjadi masalah pada skala besar ini (saiz sel bersamaan beberapa mikron atau mm) dibandingkan dengan nanozarah ialah kekeruan fungsi gelombang yang sukar dikawal dan oleh itu kesan kuantum yang diharapkan. Tetapi, ramai ahli sains masih optimistik bahawa mungkin ada kaedah kuantum tertentu yang boleh menghuraikan, bukan sahaja penerowongan zarah alfa daripada nukleus, tetapi juga daripada tisu dan seterusnya manusia daripada matriks ruang-masa.

Manusia Sebagai Kosmos
Bahawa manusia itu merupakan satu alam yang tersendiri dan penuh misteri diakui oleh ahli-ahli sufi, khasnya Ibn ’Arabi yang menyatakan bahawa manusia ialah mikrokosmos. Hubungan badan dengan ruh dan bagaimana ruh dapat mengenal Yang Esa dan lelaran ruh dengan Nur Ilahi yang dikatakan sebagai memenuhi ruang langit dan bumi (dalam al-Qur’an) menunjukkan betapa kosmos diri ini begitu misteri sekali! Oleh itu, jika manusia mengenali dirinya, maka baru dia akan mengenali Tuhannya.
Sebagaimana kita dapati sukar untuk mengkaji antaramuka (interface) di antara badan dengan ruh, maka begitu juga pengkaji bidang mekanik kuantum mendapati sukar untuk memformulasikan kesan pencerap yang berfikir dengan proses pengukuran! (Apakah peranan kesedaran minda (consciousness) dalam proses pengukuran dalam mekanik kuantum?). Malah, masalah kedualan (duality) antara jirim dan gelombang dalam mekanik kuantum masih belum selesai sehingga dicadangkan dinyahkan saja kedualan ini sebagai simpleks gelombang.[3]

Masa dan Anak Panah Masa
Masa merupakan faktor penting dalam kehidupan manusia. Operator songsangan masa menjadi faktor penting dalam Teorem CPT (konjugasi casa x pariti x songsangan masa) malah melahirkan konsep keseimbangan terperinci (detailed balance) dalam semua tindakbalas fizik. Namun, hari ini, ramai ahli fizik masih menganggap bahawa masa itu masih misteri. Contohnya masa khayal (imaginary time) digunakan dalam pengiraan banyak masalah. Mekanik kuantum sehingga menghasilkan kebarangkalian negatif (yang hanya diterima oleh Feynman dan beberapa ahli fizik teori sahaja).
Oleh itu, ada percubaan yang bersungguh-sungguh dari beberapa kumpulan ahli fizik teori yang tidak mengistimewakan masa dalam pengiraan. Masa dianggap sebagai salah stu dimensi ruang tambahan. Bagi ahli sufi yang memiliki kekeramatan, mereka sudah mencapai apa yang sangan diangankan oleh ahli sains fiksi Barat, iaitu perjalanan masa (time travel), sama ada pada zaman dulu atau zaman akan datang.
Kononnya, ini boleh dilakukan melalui sesuatu lubang cacing (wormhole) yang mengaitkan satu alam semesta sekarang (katakan lubang putih [white hole]) dengan satu alam semesta akan datang (katakan lubang hitam [ black hole]). Malah, dalam penemuan teori terkini, lubang cacing ini tidak diperlukan lagi jika teleportasi (quantum teleportation) boleh dibuktikan boleh berlaku.

Kesimpulan
Jelas, bahawa terdapat beberapa kesepadanan di antara ilmu yang diterokai oleh ahli fizik moden, iaitu mekanik kuantum, dengan ilmu yang diterokai oleh ahli sufi Islam. Ini disebabkan di peringkat metafizik, tujuan sebenar kedua-dua kumpulan itu ialah untuk mengenal dan menghuraikan hakikakat Realiti. Dan, di sebalik Realiti itu ialah Rabb (Tuhan) itu sendiri.

Nota: Dr. Shahidan Radiman merupakan professor di Jabatan Sains Nuklear, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Sebelum ini, beliau sebelum pernah diwawancarai menerusi Kita berada pada sempadan sains!. Kajian beliau ketika ini banyak menjurus kepada penyelidikan dalam nanoteknologi dan biofizik.

Sains Kuantum (Quantum )

Frasa falsafah kuantum bermuasal dari rangkuman dua perkataan; falsafah dan kuantum. Sehubungan dengan itu, mendefinisikan dua perkataan ini terlebih dahulu merupakan langkah awal yang baik sebelum kita menjelajah dinamika falsafah kuantum dari fizik ke metafizik.

Fizik kuantum, atau juga turut dikenali sebagai mekanik kuantum, merupakan suatu penyelidikan sains fizik yang melibatkan interaksi antara jirim-jirim yang wujud dalam alam mikroskopik. Dalam ungkapan mudah, fizik kuantum merupakan penyelidikan terhadap zarah-zarah yang terdapat dalam alam mikroskopik. Sementara, falsafah dalam kata aslinya ialah philosophia pula merupakan kata majmuk dari philo dan sophia. Di sini, philo mendekati makna cinta, manakala Sophia merujuk kepada kebijaksanaan atau kebenaran.

Maka, apabila mendekatkan dan membicarakan istilah falsafah kuantum, ia sendiri dianggap sebagai subset kepada perbincangan yang terangkum dalam ruang lingkup wacana falsafah sains. Sepertimana yang tercatat dalam catatan sejarah, falsafah sains sebenarnya telah lama dibincangkan, bahkan ketika zaman sebelum Sokrates lagi, iaitu dalam Tamadun Greek. Hal ini boleh kita tinjau menerusi perbahasan tentang alam tabii yang pernah diungkapkan oleh Thales, Dimokritos, Pitagoras, dan Aristotles.

Di samping itu, selain daripada falsafah, terdapat dua lagi induk pengetahuan yang saling bersaing, iaitu sains dan agama. Maka, daripada rangkaian sains, agama, dan falsafah inilah, ketiga-tiga domain ini sering berlumba-lumba untuk menarik perhatian serta pengaruh manusia hingga dewasa ini.

Penerokaan fizik kuantum

Tentang falsafah kuantum, bidang ini dirangsang menerusi penemuan saintifik oleh sekumpulan fizikawan Barat, terutamanya dari kalangan fizikawan Jerman. Antara yang terawal meletakkan asas fizik ini ialah Max Planck melalui makalahnya pada tahun 1901. Di sini, Planck percaya bahawa dalam sesebuah jasad hitam, cahaya yang terpancar mahupun yang meresap sebenarnya berbentuk diskrit, bukannya selanjar sepertimana yang kental dipercayai oleh fizik Newton. (Meminjam sifat diskrit inilah, perkataan kuanta (ketul-ketulan) mula menjadi popular. Kemudian, setelah dijamakkannya maka lahirlah perkataan kuantum).

Walau bagaimanapun, penemuan revolusioner Planck ini pada peringkat awal tidak diberi perhatian, meskipun ideanya itu telah merombak perspektif Newtonian. Sambutan sepi dari kalangan komuniti sains ini berterusan, sehinggalah pada tahun 1905 Albert Einstein yang ketika itu bertugas sebagai pemeriksa paten di Berne julung kalinya menghargai aksiom serta postulat Planck tersebut menerusi ujikaji terhadap kesan fotoelektrik. Menariknya, melalui makalah Einstein yang termuat dalam Annalen der Physik itulah yang melengkapkan tahun ajaibnya, hingga membawanya ke anugerah Nobel Fizik pada tahun 1921.

Selepas itu, penyelidikan tentang sains Jerman (baca: fizik kuantum) ini mulai rancak. Ini dibuktikan sepanjang 30 tahun pertama pada abad ke-20, di mana banyak penemuan baru yang telah berjaya diteroka. Ini termasuklah menerusi penyelidikan yang diusahakan oleh Neils Bohr tentang teori spektra kuantum, Arthur Compton menerusi penyerakan foton oleh elektron, Wolfgang Pauli menerusi prinsip pengecualian, dan tidak ketinggalan juga Louis de Broglie menerusi penjelasannya tentang gelombang zarah.

Malah, keghairahan terhadap fizik kuantum ini diteruskan lagi oleh Erwin Schrödinger dengan rumusan persamaan gelombang, manakala Werner Heisenberg pula mengemukakan prinsip ketakpastian, dan Davisson & Germer melakukan ujikaji mengenai kegelombangan zarah elektron, sebelum Max Born pada tahun 1927 menafsirkan fungsi gelombang.

Menerusi kegigihan yang diserlahkan oleh fizikawan kuantum dalam tiga dekad terawal inilah, William H. Cooper dalam The Quantum Physicist menyifatkan detik tersebut sebagai 30 tahun yang sangat heroik buat dunia sains! Buktinya, kesemua fizikawan yang dinyatakan tersebut akhirnya meraih anugerah Nobel atas sumbangan masing-masing. Itulah episod bersejarah bagaimana kemunculan dan awal pengukuhan salah satu bidang fizik moden ini (selain fizik kuantum, fizik kenisbian turut dianggap sebahagian dari bidang fizik moden, yang mula-mula sekali diperkenalkan oleh Einstein, menerusi makalah On the Electrodynamics of Moving Bodies).

Walau bagaimanapun, arus revolusi fizik ini masih belum terhenti setakat itu. Ini kerana, fizikawan kuantum masih lagi gagal untuk menerangkan hasil cerapan ujikaji yang di dapati mempunyai ciri-ciri tidak mantik, bersifat kedualan gelombang-zarah, serta tak-tentuisme. Malah, semua sifat-sifat ini kemudiannya di dapati telah berseberangan dengan pencirian fizik Newton yang selama ini kuat dipercayai oleh komuniti sains. Maka, usaha untuk memberi tafsiran terhadap fizik kuantum mula dibahaskan, terutamanya selepas 1930-an. Neils Bohr, yang pintar berbahas itu, umpamanya adalah antara mereka yang terawal memimpin perbincangan ini sehingga melahirkan mazhab Copenhagennya

Selain mazhab Copenhagen yang dipimpin oleh Bohr tersebut, banyak lagi tafsiran-tafsiran yang lain yang telah dikemukakan untuk menjelaskan tentang fenomena fizik kuantum ini. Dan, antara tafsiran yang memberi saingan kepada Copenhangen ialah tafsiran Banyak Alam yang diperkenalkan oleh Hugh Everett III sebelum diperkemaskan oleh John A. Wheeler, tafsiran Bohm yang holisme, teorem ketaksamaan Bell, tafsiran Kochen, tafsiran Healey, dll. Malah, penafsiran tunggal tidak pernah diselesaikan, sampai kini sekalipun!

Di satu sisi yang lain, Einstein dan sekelompok kecil fizikawan lain memilih untuk menolak fizik kuantum kerana sifatnya yang tak-tentuisme serta kegagalannya untuk mematuhi prinsip kebersebaban. Pada tahun 1935, menerusi jurnal The Physical Review, bangkangan Einstein—bersama-sama Boris Padolsky dan Nathan Rosen—dibentangkan menerusi makalah mashyurnya yang bertema, Can Quantum-Mechanical Description of Physical Reality be Considered Complete. Dalam makalah EPRnya tersebut, mereka bertiga memberikan formulasi yang tajam untuk memaparkan paradoks serta betapa tidak lengkapnya fizik kuantum seperti saranan Copenhagenisme.

Di manakah metafiziknya fizik kuantum?

Kini, sampailah pada pertanyaan, di manakah metafiziknya fizik kuantum itu? Bagaimana dalam tema ini, wacana fizik boleh beralih kepada wacana metafizik? Justeru, adalah elok sekiranya kita terlebih dahulu mendefinisikan apa itu metafizik?

Secara umumnya, metafizik merupakan suatu istilah yang merujuk kepada kegagalan kita untuk menerangkan sesuatu fenomena yang berlaku secara secara emperikal, mantik dan bersistem, yang mana kaedah ini telah menjadi asas kepada pembentukan sains moden sepertimana anjuran Francis Bacon. Dalam kata mudah, metafizik itu bermakna melampaui fizik.

Bertitik tolak dari sini definisi mudah inilah, Ian G. Barbour, seorang fizikawan-teologian menerusi bukunya, When Science Meets Religion: Enemies, Strangers or Partners? menyatakan bahawa penemuan fizik kuantum ini pada hakikatnya telah mengangkat dua perkara yang sangat akrab dengan wacana metafizik. Pertama, paradigma holistik, dan kedua penglibatan peranan pencerap.

Merujuk kepada rumusan holistik Barbour ini, ia akan menghubungkan kepada sifat agama yang universal. Hal ini lebih terkesan terutamanya jika kita menyemak konsep-konsep yang terdapat dalam agama-agama Ibrahimik, yang didapati mendukung kosmologi pada penciptaan alam semesta ini, sekaligus mengesahkan kedaulatan Tuhan.

Beransur dari itu, sekarang cuba kita bandingkan konsep tersebut terhadap prinsip ketakpastian Heisenberg. Menurut Heisenberg, seseorang pencerap tidak akan dapat menentukan halaju dan kedudukan setiap zarah (objek) yang dicerap secara serentak. Ini berlaku ekoran gangguan mekanisme penyukatan (cahaya), yang sekaligus menunjukkan kerawakan pergerakan zarah (elektron) sukar untuk kita ditentukan magnitudnya.

Maka, timbullah persoalan, bagaimanakah keadaan ini boleh berlaku? Apa hubungannya dengan agama? Lantaran kegagalan ujikaji ini untuk menjelaskan fenomena ini secara saintifik, maka kita terpaksa menghubungkan kembali pengaruh metafizik yang terhimpun dalam agama dan mana-mana kepercayaan tradisi.

Justeru, tidak hairan jika kita melihat wujudnya kecenderungan di kalangan fizikawan untuk menyelesaikan ketidaklengkapan fizik kuantum dengan menoleh kepada pengalaman agama, sepertimana yang banyak dilakukan oleh fizikawan muslim. Malah, terdapat juga sebahagian fizikawan Barat sendiri yang berusaha meneroka mistisme timur bagi mencari jawapan, seperti yang diusahakan oleh Gary Zukav, Fritjof Capra, Michel Talbot, dll.

Kemudian, persoalan seterusnya, bagaimanakah peranan pencerap boleh memunculkan persoalan metafizik dalam fizik kuantum? Seperti yang telah ditemui dan diterangkan oleh Louis de Broglie, salah satu dilema dalam fizik kuantum ialah untuk menentukan sesuatu objek yang dicerap itu sama ada bersifat zarah atau bersifat gelombang.

Ini kerana, dalam fizik kuantum objek cerapan yang sama boleh bersifat zarah atau bersifat gelombang dalam waktu yang berbeza. Bermuara dari dilema inilah, John A. Wheeler—seorang fizikawan yang berjiwa penyair itu—menyatakan bahawa si penceraplah yang seharusnya menentukan, malah menciptakan rupa bentuk alam semesta ini.

Bersandarkan kepada kenyataan Wheeler ini, kita dapat memerhatikan bagaimana sains moden yang mendukung emperisme kini digugat oleh kegagalan pencerap dalam ujikaji fizik kuantum bagi menentukan sifat objek yang sedang dicerap. Walhal, hal sedemikian tidak pernah berlaku dalam fizik Newton. Maka, bukankah dari apa yang dirumuskan de Broglie dan Wheeler ini lantas membuktikan wujudnya dimensi metafizik dalam fizik kuantum itu sendiri?

Malah, pandangan Morris Berman dalam The Reenchantment of The World tidak kurang menarik untuk dipertimbangkan. Menurut Berman, kesedaran kitalah (yakni perilaku fikiran kita) merupakan sebahagian daripada elemen yang menentukan hasil ujikaji dalam fizik kuantum.

Ini bermakna, terserah kepada kehendak kita, bagaimana mahu menerangkan sifat sesuatu objek yang sedang dicerap, sama ada ia bersifat zarah atau ia bersifat gelombang. Jadi, bukankah dengan memasukkan pengaruh kesedaran menyebabkan kita terpaksa mempertimbangkan aspek-aspek metafizik dalam ujikaji fizik kuantum tersebut?

Malah, seperti yang cuba diswatekalkan oleh Roger Penrose dan kalangannya, kesedaran itu sendiri merupakan suatu wilayah metafizik. Sebaliknya, dalam fizik Newton sebelum ini, mereka awal-awal lagi sudah menolak pengaruh kesedaran dalam ujikaji seolah-olah ia merupakan terra incognita. Akhirnya ternyata, dakwaan ini bertentangan sama sekali dengan penemuan fizik kuantum!

Debat falsafah Barat dalam fizik kuantum

Selain kerana kegagalan fizikawan kuantum untuk menjelaskan saratnya unsur-unsur metafizik dalam hasil ujikaji, fizik kuantum juga membuka ruang kepada wacana falsafah, lebih-lebih lagi dalam lingkungan kefalsafahan Barat. Ini kerana, kehadiran fizik kuantum dipercayai telah merombak weltanschauung sains moden yang sebelumnya sering disekutukan dengan sumbangan Bacon-Descartes-Newton.
Hal ini boleh disemak dengan menelaah pertentangan ciri antara fizik kuantum dengan fizik Newton. Dan, salah satunya termasuklah soal subjektivisme. Dalam fizik Newton, mereka menganut dualisme minda dan jirim—yang masing-masing merupakan entiti terpisah—sepertimana penegasan René Descartes dalam Discours de la Méthode.

Manakala, dalam fizik kuantum pengaruh kesedaran dan peranan pencerap didapati telah mengemburkan peranan yang sangat signifikan sekali. Sebab itu, Davies & Brown dalam The Ghost in the Atom, menyatakan bahawa pencerap tidak mungkin dapat memahami alam ini sehinggalah perilaku zarah dapat dirungkaikan terlebih dahulu.

Demikian juga dalam soal mekanisme, yang satu ketika falsafah ini kental dicanangkan oleh Pierre-Simon Laplace ketikanya menolak sebarang hipotesis pengaruh Tuhan dalam kerja-kerja ilmiahnya. (Falsafah mekanisme ini juga merupakan gugusan idea yang bermuara dari Descartes, sebelum Thomas Hobbes buat pertama kali mengistilahkannya dalam Leviathan).

Memang, sebelum penemuan fizik kuantum, kalangan komuniti sains Barat percaya bahawa daerah fizik sudah beres dan lengkap, di mana menurut mereka setiap tabii alam ini telah mematuhi prinsip kebersebaban dan segala-galanya bersifat tentuisme. Namun, kepercayaan ini ternyata tidak tekal setelah Heisenberg membentangkan Prinsip Ketakpastiannya pada awal kurun ke-20 yang jelas membentangkan percanggahan dengan kepercayaan sebelumnya.

Di samping itu juga, fahaman alatisme yang menafikan pertimbangan terhadap keunsuran lain di sebalik pembuktian matematik, turut tidak lagi relevan untuk disesuaikan dengan fizik kuantum. Ini kerana, dalam fizik Newton ia hanya berminat untuk mengetahui persoalan ‘mengapa’ dan ‘kuantiti’, bukannya persoalan ‘bagaimana’ dan ‘kualiti’.

Namun, menerusi fizik kuantum, ia telah yang membuktikan perkara yang sebaliknya lantaran kegagalannya untuk menghuraikan secara matematik bagaimana berlakunya keruntuhan fungsi gelombang sepertimana yang dianuti kalangan Copenhangenisme. Lebih naif lagi, fizik kuantum sekadar membuktikan tingkat-tingkat tenaga sahaja, bukannya magnitud tenaga pada keadaan-keadaan tertentu.

Demikian juga pengaruh fahaman turunisme yang menjadi citra kepada fizik Newton. Falsafah ini juga dikatakan antara yang boleh dibahaskan kembali ekoran pandangan holistik yang dikemukakan oleh David Bohm dalam magnum opus-nya, Wholeness and the Implicate Order.

Dalam karya tersebut, Bohm menyatakan bahawa teknik yang mahu menurunkan alam tabii ini kepada zarah-zarah tertentu secara atomistik sudah tidak lagi dapat diiktiraf. Ini memandangkan semua pecahan alam tabii didapati mempunyai jalinan akrab antara satu sama lain. Malah, Bohm turut mengemukakan idea tatanan yang tersurat dan tatanan yang tersirat bagi memberi gambaran yang tuntas terhadap kelemahan fahaman turunisme ini.

Maka, bertitik-tolak dari pemaparan ini, jelas membuktikan bahawa terdapatnya idea mengkal dan wacana yang masih belum selesai dalam displin fizik. Justeru, komuniti sains harus prihatin, bahawa wacana falsafah dalam fizik tidak seharusnya ditoleh secara sinis. Sebaliknya, falsafah wajar sekali diizinkan untuknya meneroka kebenaran abadi, meskipun dalam daerah ‘musuhnya’ sendiri!

Reaksi ilmuan Islam terhadap fizik kuantum

Di samping kehangatan debat falsafah yang terdapat dalam dunia Barat, dunia Islam juga tidak terkecuali untuk mengambil bahagian. Arus ini jelas dapat dilihat menerusi buah fikiran beberapa ilmuannya.

Ini termasuklah menerusi pemikiran Mehdi Golshani, Sayyed Hossein Nasr, Shaharir Mohammad Zain, Shahidan Radiman, Bruno Guiderdoni dan Osman Bakar. Lazimnya, kalangan yang mempunyai latar belakang sains ternyata dapat menerangkan fizik kuantum menerusi perspektif dengan lebih baik, apatah lagi jika mereka turut mempunyai asas pandangan agama yang molek.

Umpamanya pandangan yang ditampilkan oleh Mehdi Golshani, menerusi bukunya, The Holy Quran and 
The Sciences of Nature, harus diberi pujian yang selayaknya. Menerusi karyanya ini, Golshani cuba membawa kita kepada khazanah yang terhimpun dalam tradisi Islam bagi mencari jawapan terhadap fenomena fizik kuantum.

Antaranya, Golshani cuba membandingkan pemikiran tentang alam tabii menerusi dua ilmuan klasik Islam, iaitu Ibn Sina dengan Imam al-Ghazzali. Sembari cenderung menyebelahi gagasan Ibn Sina, Golshani menolak terang-terang terminologi kebersebaban yang dirumuskan oleh Imam Al-Ghazzali, di samping mengangkat pandangan tentuisme Ibn Sina.

Walau bagaimanapun, pandangan Golshani ini banyak dipersoalkan secara tidak langsung oleh dua lagi fizikawan Islam, iaitu Shahidan Radiman dan Bruno Guiderdoni. Dengan mewar-warkan kelebihan pemikiran Imam Al-Ghazzali, mereka bersama-sama secara terpisah menyakini dan mempercayai bahawa sebarang objek yang wujud dalam realiti tidaklah mempunyai sebarang tabii mereka sendiri. Bagi mereka, pencirian taktentuisme yang terdapat dalam fizik kuantum adalah semata-mata bertujuan untuk memastikan kelangsungan alam agar ia sentiasa berkeadaan baru.

Namun begitu, Osman Bakar—yang berlatarbelakang matematik, tetapi akhirnya memilih berkecimpung dalam metafizik—menampilkan sikap simplex veri sigillum, serta tidak memihak secara tajam kepada mana-mana aliran dalam tradisi Islam.

Dalam sebuah buku lamanya terbitan ASASI, Islam dan Pemikiran Sains Masa Kini, Osman Bakar cuba menerangkan secara mendasar tentang anomali sains yang timbul ekoran fenomena fizik kuantum. Sambil menolak usaha untuk mencantumkan fizik kuantum dengan mistisme Timur sepertimana yang aktif dilakukan oleh sesetengah fizikawan Barat, Osman Bakar sebaliknya memberi menekankan keperluan fizik kuantum untuk diamati menerusi perspektif yang lebih luas, bukannya terbatas dalam kerangka sains moden.

Apa yang disaran oleh Osman Bakar ini sebenarnya sesuai dengan padangan gurunya, Sayyed Hossein Nasr yang termuat dalam buku Falsafah Sains Daripada Perspektif Islam. Sambil menempelak turunisme, Nasr turut mempersoalkan pendekatan fizik Newton yang hanya mahu memusatkan alam kepada dunia, walhal bahagian-bahagian lain, selain dari tarikan daya graviti terhadap zarah juga, juga sewajarnya diberi perhatian yang serupa.

Malah, bagi Nasr lagi, dengan memakai pendekatan fizik Newton ini, kita telah mengabaikan tarikan zarah dalam medan graviti tersebut yang hakikatnya adalah berhubungan dengan semua zarah dalam alam semesta ini menerusi suatu daya yang dikenali oleh Plato sebagai eros dan Ibn Sina sebagai ’ishq.

Kesimpulan
Menurut Shaharir Mohammad Zain dalam makalah menariknya, Simbiosis Antara Sistem Nilai dengan Tabii Matematik, terdapat tiga dampak revolusioner menerusi fizik kuantum terhadap komuniti sains.
Pertama, ialah kewujudan sesuatu benda atau fenomenon dalam alam ini tiada yang bersifat mutlak, iaitu semuanya mengikut satu hukum kebarangkalian yang khusus. Kedua, setiap benda bersifat dual, iaitu dalam keadaaan gelombang dan keadaan jirim (zarah). Manakala ketiga, wujud interaksi antara pengkaji dengan benda yang dikaji, iaitu sebarang peranti yang digunakan atau direka untuk mencerap dan menyukat sesuatu kuantiti didapati akan mengusik tabii sebenar kuantiti tersebut.
Berasaskan rumusan ini, maka kita dapat melihat bagaimana kehadiran fizik kuantum akhirnya telah mendorong komuniti sains untuk memikirkan kembali suatu bentuk sains alternatif yang boleh mengantikan kelemahan yang terhimpun dalam pandangan sains moden. Ini kerana pencirian sains moden (yang kuat menganut faham tentuisme, hukum kebersebaban, mantikisme akhirnya mendorong penolakan metafizik) sebenarnya telah diruntuhkan oleh fizik kuantum.
Bahkan, kehadiran fizik kuantum itu sendiri sekaligus bermakna pemugaran semula wacana antara, agama, sains dan falsafah, setelah demikian lama domain sains mendominasi fikiran komuniti sains, malah fikiran manusia umumnya.

Sumber : Ummahonline.com

Sains Metafizik


Metafizik merupakan salah satu dari cabang utama ilmu falsafah. Ia membincangkan mengenai hakikat realiti, kuwujudan dan dunia yang sebenarnya [1] yang di luar alam biasa atau yang tidak kelihatan. Konsep ini mendapat namanya dari perkataan Greek μετά (metá) (bermaksud "selepas") dan φυσικά (physiká) (bermaksud "yang mengenai alam"), "yang mengenai alam" merujuk kepada karya purba mengenai alam oleh Aristotle. Metafizik menumpukan pada persoalan seperti:
  • Apakah sifat realiti?
  • Di manakah tempat manusia di dunia?
  • Adakah warna objektif atau subjektif?
  • Adakah dunia wujud di luar minda?
  • Apakah sifat objek, peristiwa, tempat?

Friday, October 1, 2010

Program Latihan

Saya membahagikan kepada dua jenis program latihan yang kerap saya kendalikan. Iaitu:-

1. Program latihan khusus untuk Organisasi Syarikat, Badan Perkhidmatan Awam dan Institusi Pendidikan Tinggi. Selain itu saya juga menerima sebarang jemputan bagi syarikat-syarikat yang skala kecil.
Topik selalunya meliputi :

a) Motivasi dan Pembangunan Staf/Diri
b) Pembangunan Kepimpinan dan Pemantapan Jati Diri
c) Kemahiran Komunikasi khusus untuk pemimpin organisasi
d) Pengurusan Stres dan Emosi

2. Program Latihan bagi masyarakat Awam dan juga orang perseorangan.
Program latihan ini biasanya dihebahkan melalui blog, iklan dan juga facebook yang dikendalikan oleh saya atau syarikat yang menganjurkannya.
Topik selalunya meliputi subjek Kekuatan Otak dan Minda Separa Sedar, Kuasa Emosi, Hukum Tarikan (Law of Attraction) dan juga beberapa topik lain yang selalu dikemaskinikan melalui blog ini.

Bagi yang berminat untuk mengetahui sebarang jadual terkini, tuan-tuan digalakkan selalu membuka laman blog ini atau menghubungi saya di talian yang tertera pada sisi blog ini. Saya bersedia menjawap sebarang soalan yang berkaitan.

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin