Thursday, December 23, 2010

Mengenali EFT

EFT adalah singkatan dari Emotional Freedom Technique. Diperkenalkan pada umum tahun 1995 oleh pengasasnya Gary Craig yg sejak dari usia 13 tahun sudah tertarik dengan bidang pengembangan diri.

Semenjak tahun 1991 lagi Gary Craig telah mengelilingi Amerika untuk membangunkan teknik atau terapi  ini. Kemuncaknya, ia memberi terapi khusus bagi para veteran perang vietnam di VA (veteran administration) yang telah puluhan tahun menderita masalah PTSD (post traumatic stress disorder). Para veteran perang ini telah ditangani oleh belasan psikoterapis selama puluhan tahun tanpa hasil yang signifikan dan berkesan. 

Menariknya dalam tempoh 6 hari sahaja Gary berjaya membebaskan 20 veteran dari penderitaan emosi yang dideritai selama puluhan tahun. Sesi terapi ini didokumentasikan dan kini direkod di dalam dvd yang merupakan sebahagian daripada modul latihan bagi individu yang ingin mempelajari teknik EFT ini.

Bagaimana EFT bekerja?

EFT merupakan sebahagian dari "keluarga" aliran Kaedah Meridian Tapping Technique (MTT) iaitu teknik mengosokkan atau mengketuk beberapa titik di tubuh dan wajah berdasarkan prinsip akupuntur dan akupresur yang telah terbukti selama ribuan tahun sebelumnya. Hanya saja EFT tidak menggunakan jarum sehingga ia lebih selamat, lebih mudah, lebih cepat dan lebih sederhana dibanding kaedah sebelumnya.

Seperti akupuntur, EFT menyelaraskan sistem energi meridian tubuh. EFT juga memasukkan elemen emosi didalam teknik penyembuhan. Dimana secara klinikalnya dibuktikan bahwa masalah emosi yang tidak terselesaikan dapat mengakibatkan masalah pelbagai penyakit fisik, disfungsi psikologi dan juga halangan di dalam pencapaian matlamat.

Emosi negatif menganggu kelancaran aliran dan keseimbangan energi dalam tubuh kita, Hal ini akan mengakibatkan gangguan fisik seperti ngangguan emosi negatif, gelisah, dihantui memori yg tidak buruk yang mempengaruhi cara pemikiran dan kehidupan kita. Menggunakan kaedah EFT dengan cepat dapat menyelaraskan energi meridian akupunktur yang terganggu tersebut. Ini kerana energi meridian mempunyai hubungan yang kuat dengan masalah emosi, gangguan fisik dan juga menghilangkan simptom penyakit.

No comments:

Post a Comment

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin