Sunday, January 31, 2010

Anda Ingin Menjadi Jutawan?

Anda Ingin Menjadi Jutawan?
Jul.11, 2007 in Kuasa Minda/Kekuatan Otak, NLP, Psikologi Sukses

“Untuk menjadi seorang jutawan, anda harus memiliki minda seorang jutawan”
John Paul Getty- Getty Oil
Saya percaya anda juga ingin menjadi seorang jutawan tetapi berapa ramaikah dari anda yang benar-benar berani atau ‘komited’ untuk meletakkan sasaran mereka untuk menjadi seorang jutawan dalam tempoh yang mereka tetapkan? Atau adakah menjadi jutawan merupakan ibarat mimpi-mimpi indah yang sukar untuk anda capai? Kenapa ramai orang telah mencapai tahap jutawan atau mempunyai kebebasan kewangan? Adakah ini nasib yang telah ditetapkan oleh Tuhan?

“Memperolehi RM1 juta pada usia 25 tahun bukanlah NASIB. Saya telah belajar mengenai kekayaan dan kejayaan sejak berusia 18 tahun lagi… pada masa itulah saya telah menetapkan matlamat untuk memperolehi RM1 juta. Sehingga kini sudah 10 tahun saya mendalami ilmu psikologi kejayaan..”

Irfan Khairi
Malaysia Hari Ini, TV3

Mengikut kajian sains psikologi kejayaan, jalan mudah untuk seseorang itu berjaya adalah dengan meniru (modeling) atau mengikut cara-cara mereka bekerja yang telah digunakan oleh mereka untuk berjaya dalam bidang perniagaan, pelaburan atau kerjaya mereka.

Bagaimanapun persoalannya, bagaimana kita hendak meniru cara kerja jutawan ini…? Menurut Wallace Wattles dalam buku klasik The Science of Getting Rich menerangkan “ terdapat sains untuk menjadi kaya, dan ia seperti sains berkenaan aljebra atau arithmetic. Jika sains ini dipelajari dan diikuti, maka orang akan mendapat kekayaan.” Ahli psikologi mengatakan cara yang paling mudah untuk mendapat atau meniru jutawan ini adalah melalui cara meniru mereka ini berfikir dan kepercayaan minda mereka tentang hal-hal berkaitan kejayaan ataupun kekayaan. Ini kerana melalui pelbagai kajian atau penelitian oleh ahli-ahli psikologi dunia atau ahli motivasi seperti Napolean Hill, John Murph, Anthony Robbins dan lain-lainnya mendapati semua mereka atau sebahagian besar jutawan di dunia ini berkongsi satu cara pemikiran yang hampir sama tentang persepsi mereka terhadap kekayaan.
‘Rasanya tak ada apa-apa rahsia, Cuma saya suka mengikuti jejak langkah mereka yang telah berjaya dalam bidang ini.Kaji bagaimana mereka boleh berjaya dan cuba aplikasi ke atas diri sendiri.Selain itu, perlu disiplin yang tinggi dan buatlah sesuatu untuk capai matlamat yang disasarkan.’

Irfan Khairi
Dipetik Dari Buku : Rahsia Minda Jutawan
Diterbitkan Oleh : PTS Professional Publishing

No comments:

Post a Comment

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin