Sunday, January 31, 2010

NEWS : Kekuatan Spiritual, Mental Asas Kejayaan Atlit

NEWS : Kekuatan Spiritual, Mental Asas Kejayaan Atlit
Jul.09, 2007 in Info, News & Umum, Kongsi Informasi, Kuasa Minda/Kekuatan Otak, NLP, Spiritual, Terapi dan Psikologi Energi

Berita Minggu (8/07/07) mencatatkan tajuk di atas dalam satu muka surat hari ini. Sangat menarik untuk anda baca dan fikirkan.

Artikel tersebut mencatatkan bahawa jika mereka mahu muncul sebagai jagoan bertaraf dunia, mereka perlu memberi perhatian di dalam kekuatn spiritual, mental dan fizikal mereka.

Saya sangat bersetuju dengan tajuk berita tersebut. Cuba anda baca motto blog saya di atas – “Mind, Emotion & Spiritual…The Path to Prosperity”.

Sebenarnya, kita semakin melupakan penekanan dalam mental, emosi dan spiritual aspek dalam kehidupan kita setiap hari.

Jika anda baca artikel tersebut, pengarang mengatakan meskipun mempunyai kemahiran tinggi serta fizikal sasa, seseorang atlit itu pasti tidak dapat pergi jauh jika aspek mental dan spiritual mereka kosong lebih2 lagi ketika sesuatu pertandingan menuntut kekuatan emosi dan diri. Malahan kajian sains sukan mendapati mereka yang berjaya kebanyakkannya mempunyai ketahanan mental yang tinggi selain kemantapan spiritual.

“ Aspek yang paling penting untuk berjaya adalah kekuatan mental dan spiritual yang didapati menjana kejayaan seseorang itu dan kajian menunjukkan 80 hingga 90 peratus kejayaan adalah faktor mental,” – Zaiton Othman (Pengarah Hal Ehwal Atlit MSN)

Pendapat saya, kekurangan perhatiana dalam pembangunan mental dan spiritual dalam sukan Malaysia terbukti dengan atlet2 yang digelar jaguh kampung kesan kegagalan mereka apabila beraksi di luar negara. Malahan sikap pemain yang bermain mengikut emosi atau berdasarkan “mood” adalah satu pekara yang paling mendukacitakan kita.

Seorang yang berjaya, adalah mereka yang dapat memacu emosi (peak performance ) dengan betul pada masa-masa pertandingan. Kerana itu, di Barat penggunaan ‘Peak Performance Trainer atau Coach” sangat popular. Trainer Kelas dunia seperti Anthony Robbin sendiri pernah melatih Andre Aggasi untuk memulihkan sendiri prestasi Andre semasa kejatuhnya. Malahan ramai altet seperti Tiger Wood, Roger Federer malahan David Beckam sendiri mempunyai Trainer Mental peribadi mereka sendiri.

Adakah Malaysia masih mahu ketinggalan dalam sains sukan ini?

Amar Mahmood

P.S : Penggunaan Mental dan spiritual bukan untuk sukan sahaja, tetapi adalah inti atau rahsia besar kejayaan pemimpin2 dunia, Jutawan atau Billioinaire , alhi-ahli politk dunia mahupun Leader dalam perniagaan korporat di duia dewasa ini.
Bagi anda, latihlah minda anda supaya anda dapt mencapai kejayaan yang cemerlang dalam bidang yang anda ceburi.

No comments:

Post a Comment

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin