Sunday, January 31, 2010

Minda Kaya

Minda Kaya
Jul.04, 2007

Hari ini ramai dari kita ingin menjadi kaya. Anda juga pasti tidak terlepas ingin mencapai kekayan seperti mana diri saya juga bukan? Anda tidak perlu malu atau segan mengakui keinginan anda itu. Malahan ada yang sangat takut untuk mengatakan pada diri mereka sendiri yang mereka ingin menjadi kaya.

Soalan saya ialah bagaimanakah anda boleh menjadi kaya??

Jika anda di tanya bilakah anda akan jadi kaya. Tentu anda akan berkata; “Haa… ini kena kerja kuat lah”.. atau mungkin anda akan berkata; “kena kerja banyak-banyak lah”

Ramai orang percaya hendak kaya kita mestilah berkerja kuat-kuat. Tetapi, tahukah anda, ramai orang yang berkerja lebih teruk di ladang2 atau di pembinaan bangunaan juga tak menjadi kaya. Di kilang-kilang ramai yang berkerja lebih teruk dari orang-orang kaya di Malaysia. Tetapi adakah mereka menjadi kaya?

Adakah kaya memerlukan anda berwajah cantik? Atau anda perlu memiliki ijazah dari universiti2 terkemuka? Atau anda mengharapkan nasib menentukan orang itu kaya atau tidak???

Maka, apakah itu kekayaan sebenarnya. Jika di tanya oleh kawan-kawan saya bagaimana untuk menjadi kaya….apa yang saya akan katakana semula adalah mengapa kamu nak jadi kaya?

Selalunya apa yang saya lihat ramai yang akan terdiam atau tergagap-gagap untuk memberikan jawapan kenapa mereka hendak menjadi kaya.

Sebenarnya ini adalah kelemahan yang ramai dari kita tidak menyedari yang kita sebenarnya juga tidak mempunyai sebab yang jelas dan apa yang mendorong kita untuk menjadi kaya. Mungkin ada yang mempunyai beberapa jawapan seperti ingin memiliki kereta mewah dan rumah besar. Itu sahaja ke?

Selagi anda tidak jelas atau ‘clear’ dengan tujuan anda untuk menjadi kaya, anda tidak akan dapat memacu energi dan pemikiran anda untuk menjadi kaya.

Jawapannya, anda sebenarnya tidak jelas dan tidak mempunyai sebarang plan atau fokus kepada sesuatu yang anda inginkan. Anda tidak menggunakan kekuatan fikiran atau minda anda untuk merealisasikan kehendak anda sendiri.

Sebenarnya kekuatan yang ada pada kita adalah sengat hebat kerana jika kita fokuskan atau pandu dengan betul maka energi yang di hasilkan akan membantu anda menjadikan impian itu satu kenyataan.

Untuk menjadi kaya, anda juga perlu mempunyai apa yang saya panggil “kaya secara mental” kerana apa yang wujud di dunia nyata anda adalah manifistasi dari dunia dalam atau mental anda. Sebarang kekurangan (lack) yang wujud di dalam minda anda atau pemikiran anda akan menghasilkan kekurang tersebut di dunia luar (fizikal) anda.

Kerana itu, banyak kekurangan yang anda hadapi setiap hari adalah kesan dari kekurangan yang anda alami di dalam diri anda sendiri. Anda sebenarnya telah menghalang kemajuan diri anda sendiri atau telah sabotaj diri anda sendiri secara tidak anda sedari.


Jadi nasihat saya , jika anda ingin kaya, kayakan minda anda, jika anda ingin gembira, gembirakan dalaman anda, jika anda ingin kecantikan, cantikkan datang dari dalam, jika anda ingin kelihatan “confident” atau berkharisma,, maka yakinkan minda anda dengan “positif thinking”, isikan minda anda dengan motivasi diri anda, katakan kepada diri anda tentang potensi anda yang hebat maka apa yang anda dapat adalah apa yang anda isikan di dalam dunia dalaman anda iaitu dunia minda anda!!!!

Amar Mahmood
-…buka minda anda…ok

‘ bila kekayan mula mengalir, ia akan mengalir dengan laju, sehingga kita akan tertanya2 dimanakah kekayaan ini bersembunyi sebelum ini……;

-Think and Grow Rich – Dr Napolean Hill

No comments:

Post a Comment

Jemputan Program Latihan

Bagi Tuan/Puan yang berminat untuk menjemput saudara Amar Mahmood ke program atau sebarang aktiviti latihan bagi Organisasi dan kumpulan tertentu, Tuan/Puan boleh menghubungi nombor berikut : 012-6990793 atau email terus ke email beliau : amar_sukses@yahoo.com

Sekian, Terima Kasih
Admin